У Сумах поставили «жіночого Гамлета»
У репертуарі сумського обласного академічного театру драми та музичної комедії ім. М.С.Щепкіна з’явилася ще одна вистава за п’єсою Генріка Ібсена.
Майже рік тому творчість Ібсена у Сумах вперше презентував «Пер Ґюнт» у постановці Романа Козака.
А цього літа – «Гедда Ґаблер». Режисер-постановник Лінас Зайкаускас.
Вперше п’єса була показана глядачам в Мюнхені у 1891 році та з того часу вважається однією з вершин світової драматургії. ЇЇ називають «жіночим Гамлетом», вона побудована на натяках і недомовках, які кожен режисер має змогу трактувати на свій розсуд. По ній ставлять вистави та знімають фільми. Тема психології людських стосунків вічна та невичерпна – і саме вона стоїть у центрі всіх подій п’єси Ібсена.
Постановник «Гедди…» у Сумах Лінас Зайкаускас — зірковий режисер з європейським у всіх сенсах ім’ям. Його трактування подій і характерів героїв п’єси, як це і має бути при таких розкладах, глибоке і незвичайне.
Особливо цікавим видалося ось що. Під час перегляду вистави постійно складається враження, що актори, по волі режисера, ніби навмисне грають своїх героїв так, щоб глядач забажав стати їх адвокатом. Йорген Тесман (Владислав Писарев) — чоловік Гедди (Діана Каландарішвілі) — подається таким собі метушливим невдахою, сірою посередністю. А глядач сприймає його, як добру, чесну, порядну і розумну людину, налаштовану на самопожертву заради дружби та кохання.
Владислав Калініченко підкреслено грає свого Ейлерта Левборга як негідника і розпусника. Але йому чомусь хочеться співчувати, бо направду він нічого поганого не робить, просто так на нього дивляться люди, заздрячи внутрішній свободі цього Моцарта науки.
Ще одна «Попелюшка» цієї історії — Теа Ельфстед (Дарія Маригіна) — під кінець стає схожою на Соню в її останньому монолозі з чеховського «Дяді Вані». У фіналі вона – Муза і помічниця – мрія кожного творчого чоловіка.
У виставі є ще одна прихована гра. Ібсена вважать одним з перших авторів, який ввів саме у «Гедді…» поняття любовного трикутника. Його склали подружжя Тесманів – Гедда та Йорген і асесор Бракк — суддя, старий знайомий батька Гедди, генерала Ґаблера. А в трактуванні щепкінців суддя Бракк – жінка (Анастасія Леміш). І класична любовна геометрія переходить у інший вимір.
І нарешті, сама Гедда. Вона майже повністю співпадає з рядками Бориса Гребенщікова: «Ей было даже смешно, что он не был влюблен. Она ела на завтрак таких, как он. Генеральские дочки знать не знают, что значит «нельзя».»
Зрозуміло, що роль виграшна у всіх сенсах. В ній можна грати одночасно декілька психологічних планів – і людини, якій подобається тримати у руках долі інших, і красуні, що є мрією усіх чоловіків і при цьому ще й страждає, бо їй нудно і вона гідна іншого. Діана Каландарішвілі все це блискуче відтворює і дає глядачам на власні очі пересвідчитися, чому її Гедда стала у свій час одним за перших символів фемінізму.
Зрозуміло, що така жінка приваблює перш за все жінок, які б теж так хотіли керувати світом. Щодо чоловіків, то тут може й правий суддя Бракк, який ніби сказав – хай, мов, мене, від гріха подалі, грає жінка. І це такий жарт, у якому не все жарт. Особливо якщо згадати трагічний фінал Левборга, або незавидну роль, яку Гедда відвела своєму чоловіку Йоргену.
У цілому, варто сказати що спектакль вийшов грою режисера з глядачами – згадаємо хоча б декілька моментів, коли дії відбуваються одночасно на двох полюсах сцени, і глядачі вимушені крутити головами, шоб нічого не пропустити. А з іншого боку – це акторська вистава, бо запам’яталися всі – і вже згадані вище, і Наталія Дехта у ролі Юліанни Тесман у дуеті з Владиславом Писаревим. До речі, у «Пер Ґюнті» вони теж грають дует. Але там вони інші. А служницю Берту у виконанні Анни Глазачової можна взагалі показувати на акторських курсах як взірець виконання епізодичної ролі на кшталт «Кушать подано».
З приводу акторів сам Лінас Зайкаускас сказав, що «Гедду Ґаблер», як і «Гамлета», ставлять тільки тоді, коли є кому це все грати. Приємно, що в Сумах є.
Прем’єра драми «Гедда Ґаблер» відбудеться 27 червня о 18.00 Вистава на дві дії. Іде на великій сцені. В умовах карантину глядацький зал нараховує тільки 150 місць. Тож поспішайте встигнути.
Джерело: медиа портал АТС creativpodiya.com
Фото: Лариса Ільченко
комментарии