Вуличне мистецтво у Сумах: різнобарв’я фантазій та різноманіття жанрів
Суми роблять впевнені кроки в напрямку створення стріт-арту.
На сучасному етапі розвитку стріт-арту осередками урбаністичного мистецтва в Україні є Київ, Луцьк, Львів, Одеса та Харків, що зумовлено динамікою розвитку міського простору.
Але вже зараз на вулицях Сум можна зустріти мурали, графіті, трафарети, інсталяції та інші різновиди вуличного мистецтва
До витоків стріт-арту
Можливо, першопричиною потягу сучасних сумських художників до вуличного мистецтва став Декрет № 1 вітчизняних футуристів:
«1. Відтепер разом зі знищенням царського ладу скасовується проживання мистецтва в коморах, сараях людського генія — палацах, галереях, салонах, бібліотеках, театрах.
2. В ім’я великої ходи рівності кожного перед культурою Вільне Слово творчої особистості нехай буде написано на перехрестях будинкових стін, парканів, дахів, вулиць наших міст, селищ і на спинах автомобілів, екіпажів, трамваїв і на сукнях всіх громадян.
3. Нехай самоцвітними райдугами перекинуться картини (фарби) на вулицях і площах від хати до хати, радуючи, облагороджуючи погляд (смак) перехожого.
Художники та письменники зобов’язані негайно взяти горщики з фарбами і пензлями своєї майстерності та ілюміновати, розмалювати усі боки, лоби та груди міст, вокзалів залізничних вагонів, що вічно біжать.
Нехай відтепер, проходячи по вулиці, громадянин буде насолоджуватися щохвилини глибиною думки великих сучасників, споглядати барвисту яскравість красивої радості сьогодення, слухати музику — мелодії, гуркіт, шум — прекрасних композиторів всюди.
Нехай вулиці будуть мистецьким святом для всіх. »
Написали це звернення Маяковський, Бурлюк і Каменський 15 березня 1918 року.
Можна припустити, що вдячні творчі нащадки знаменитого художника- авангардиста, який народився на Сумщині — Давида Бурлюка, відчуваючи у собі такий же нестримний і широкомасштабний потік творчої енергії, вирішили продовжити справу свого земляка і його соратників по творчості.
Стріт-арт у Сумах
У другій половині XX століття Суми стали активно забудовуватися, заполоняти міський простір цеглою та бетоном. Це була спроба швидко з повітового міста перетворитися в обласний центр. Адже необхідно було десь селити молодих фахівців та робітників. І ось міський простір готовий. Але, індивідуальний він чи ні?
Сучасний стріт-арт фактично можна розділити на два напрямки розвитку: безпосередньо стріт-арт та паблік-арт.
Справа в тому, що стріт-арт найчастіше відносять до нелегальних та несанкціонованих дій у публічному просторі. Він звертає увагу не тільки на соціальні теми. А паблік-арт використовує ті ж самі прийоми та техніки, але зазвичай створюється з дозволу міської влади.
Сумській стріт-арт так і розвивається по цих двох напрямках. Ми часто бачимо протестні трафарети на стінах будинків по всьому місту. Зустрічаємо несанкціоновані графіті та мурали на території так званої в народі «Хіросіми». У цьому випадку художники метою своїх робіт ставлять не освоєння території, а намагаються втягнути глядача в діалог та показати різні сюжети.
І одночасно з такими проявами вільного вуличного мистецтва, на стінах будинків з’являються тематичні мурали, трафарети від патрульної служби, проводяться перформативні акції в рамках будь-яких міських заходів.
Першими ластівками сучасного вуличного мистецтва в Сумах стали стріт- фестивалі 2010, 2011 та 2012 рр. На той момент їх ініціаторами виступала Сумська муніципальна галерея. У результаті нам залишилися розписані стіни для споглядання та обмірковування у дворику кафе «Дубай» в центральній частині міста; на неробочому та занедбаному майданчику на території Сумської ТЕЦ; класичні сюжети в авторській інтерпретації на Козацькому Валу, вул. Воскресенській, вул. Соборній та двориках, що дотичні до них. Свої роботи створювали художники з Сум, Харкова, Києва, Вінниці, Херсона.
У 2014 році палітру подій вуличного мистецтва розширив міжнародний фестиваль графіті та проект «Сходинки до Європи». А також різні флешмоби. Від флешмобу вишиванок (що згодом переріс в парад вишиванок) до гоп-флешмобу. Мабуть, цей час був найактивнішим для данного різновиду стріт-арту.
Надалі, як виклик безликості міського простору, з року в рік у Сумах з’являються різні мурали, графіті та інсталяції. Найчастіше їх авторами стають сумські художники: Егор Авдеенко, Роман Линник, Надія Білокур, Євген Клинский, Олексій Лін, Євген Осипенко та інші.
Як вирішити проблему?
Незважаючи на те, що практично всі настінні розписи узгоджуються з владою, не кожен з них відповідає високим художнім вимогам.
Так, Юрій Харченко, архітектор, який свого часу працював головним художником області, очолював Сумський художній фонд, вважає, що арт-об’єкти, які останнім часом з’явилися в місті в 70%, — це нецікаві роботи. Він пояснює це відсутністю професійного підходу до їх створення.
На даний момент в місті вже більше 20-ти офіційно розміщених муралів та інших об’єктів стріт-арту. Настав час упорядкувати цей стихійний процес. Потрібно створити чітку систему, яка буде фільтрувати низькопробні зразки. Визначитися, хто буде відновлювати раніше створені арт-объекти. Розробити стратегію розміщення вуличних інсталяцій, муралів та інше.
Особливо в останні роки забудова міста ведеться досить хаотично, оформлення фасадів в процесі будівництва може кардинально змінюватися. Все це робить міський простір розрізненим. Необхідно використовувати стріт-арт, а точніше паблік-арт, щоб його гармонізувати.
Як і будь-яка культура, вуличне мистецтво впливає на підсвідомість городян. Уявіть, що кожен день, виходячи з дому, ви бачите не сіру стіну, а приємний очам розпис.
Світло та колір, особливо добре підібрані, впливають на сприйняття життя людини навіть з точки зору стану ендокринної системи подібно сонячному світлу.
Життя і так нам постійно створює виклики, від так сюжети муралів або графіті не повинні містити в собі елементи агресії.
Саме сучасне вуличне мистецтво, створене з повагою до місцевих традицій та історії, здатне додати індивідуальності кожному місту, зробити його унікальним та органічно вписати у навколишнє середовище.
Джерело: медиа портал АТС creativpodiya.com
Стихи настенного поэта Гены абсолютно зря не включены в галерею)